måndag 18 februari 2013

Baked Scones

I morse fick jag för mig att baka bröd. Så klockan halv 8 stod jag och bakade scones för det vilda. Lite för vilt måste jag säga, klumpig som jag är välter jag ett glas som jag skär mig på, blöder alldeles för mycket tycker jag men min yrvakna pojkvännen säger att det räcker med ett plåster. Jaja plåster fick det bli...åå lite blås på min stackars tumme. Trotts denna dramatiska händelse blev det kanon goda scones.

 Du behöver:
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g margarin
2 dl mjölk

Gör så här:
1. sätt ugnen på 250.C.
2. smörj en plåt.
3. blanda ihop mjöl, salt och bakpulver.
4. Finfördela margarinet i små bitar och blanda i mjölblandninen.
5. Tillsätt mjölken och arbeta ihop det snabbt.
6. Dela degen i två och tryck ut på plåten. De ska vara ungefär 1 1/2 cm tjocka.
7. Skåra båda delarna i fyra och "gaffla" lite grann.
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

/MatildaEvelinaLundgren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar